Gdy zimno – jem ciepło

Categories ODŻYWIANIE, PRZEPISY
Owsianka z kakao i malinami. bebuszka

Jesienno-zimową porą temperatura na zewnątrz stawia przed naszym organizmem wyzwania, do których trzeba się dobrze przygotować. Podstawą jest to, by w ciągu dnia jeść wiele ciepłych posiłków. Zwłaszcza ten pierwszy, najważniejszy – śniadanie. Potem także pamiętamy o ogrzewaniu się posiłkami – ciepłe zupy, drugie śniadania, przekąski. Być może wydaje się to trudne, rano i w ciągu dnia czasu zawsze jest za mało. Ale naprawdę da się!  I warto!

.

Owsianki

U nas na śniadanie królują owsianki – w tym roku jesteśmy w nich zakochani. Nie są to owsianki byle jakie – to owsianki dla zaawansowanych! Takie, że laik powie „Bleh!”. Takie najzdrowsze. Robię je tak często, a za każdym razem inaczej. Najczęściej zalewam gorącą wodą płatki górskie owsiane i otręby owsiane. Po maksymalnie kilku minutach, dodaję wiórki kokosowe i płatki migdałów, a później dodatki według ochoty: nerkowce, orzechy włoskie, pistacje, rodzynki lub inne suszone owoce, naturalne kakao, cynamon, mleko kokosowe, olej kokosowy, owoce świeże lub z mrożonki, domowe przetwory owocowe, naturalną wanilię, sezam, nasionka chia, siemię lniane, mak. Oczywiście nigdy nie słodzę cukrem! Czasem odrobiną ksylitolu lub miodu. Od czasu do czasu owsiankę robię nie na wodzie, a od razu na mleku kokosowym, w którym chwilę podgrzewam płatki. Niekiedy, zamiast płatków i otrębów owsianych, używam żytnich – wtedy mam pyszną żytniankę!
Tak przygotowywana owsianka ma więcej witamin i niższy indeks glikemiczny od tej gotowanej długo, co jest bardzo korzystne dla zdrowia. Do jej przyrządzania nie używam mleka krowiego.

.

Owsianka slowfood przepis.

Owsianka slowfood śniadanie zimąOwsianka wieloziarnista – Do zalanych gorącą wodą płatków owsianych górskich dodałam płatki migdałów, wiórki kokosowe, sezam (zdecydowanie lepszy byłby niełuskany), ziarenka chia i złociste siemię lniane. Całość zalałam mlekiem kokosowym, posypałam ciemnym kakao, cynamonem i odrobiną ksylitolu.

.

owsianka w kubku zimowym. bebuszkaOwsianka minimalistyczna bardzo wcześnie rano – płatki owsiane i otręby zalane wrzątkiem + wiórki kokosowe, płatki migdałów, cynamon.

.

Owsianka na mleku kokosowym z prażonymi jabłkami. bebuszkaOwsianka przygotowana na musie kokosowym z wiórkami kokosowymi, migdałami, cynamonem, odrobioną miodu. Podana z jabłkami z cynamonem prażonymi na maśle klarowanym.

.

Zimowa owsianka. bebuszkaKolejna owsianka minimalistyczna – tym razem dodatkowo z rodzynkami, orzechami włoskimi i odrobiną ksylitolu.

.

Żytnianka czekoladowa. Przepis. bebuszkaŻytnianka czekoladowa – płatki żytnie i otręby żytnie zalane wrzątkiem + mleko kokosowe, naturalne ciemne kakao, ksylitol, płatki migdałów, wiórki kokosowe i mandarynka.

.

Budyń jaglany

Kasza jaglana zdobywa coraz szersze grono sympatyków. To świetnie, ponieważ jest bardzo zdrowa! Ugotowaną kaszę jaglaną (na wodzie lub mleku roślinnym) blenderujemy na gładki mus, dodajemy mleko kokosowe (może to być gęsty mus kokosowy) i podgrzewamy. Możemy zrobić budyń waniliowy, dodając naturalnej wanilii lub czekoladowy, dodając ciemne kakao. Dosładzamy odrobiną ksylitolu. Możemy użyć kaszy ugotowanej dzień wcześniej.

.

Czekoladowy budyń jaglany. Z musem malinowym. Kasza jaglana na słodko. bebuszkaCzekoladowy budyń jaglany podany z musem z naszych malin, które zamknęliśmy w słoiku pod koniec lata.

.

Owoce pod kruszonką z płatków owsianych

Gdy rano mam trochę więcej czasu, robię owoce pod kruszonką. Kruszonkę przygotowuję z płatków owsianych i migdałowych oraz wiórków kokosowych. Składniki suche łączę z olejem z kokosa (sporo) i/lub masłem klarowanym, miodem i sokiem z cytryny. Często kruszonkę doprawiam cynamonem. Można dodać także orzechów.
Zimą używam owoców mrożonych – malin, mieszanki owoców leśnych, truskawek, jagód, wiśni. Posypuję je warstwą kruszonki i wkładam do rozgrzanego piekarnika. Piekę 20 minut w 200 stopniach C.

.

Owoce pieczone pod kruszonką z płatków owsianych. bebuszka

.

Patrząc na powyższe śniadania, widzę, że u nas w tym roku zima to wyjątkowo owsiano-owocowe czasy 🙂
Oczywiście możliwości na ciepłe śniadania jest tak wiele!

.

Potrawy z jajek

Za nami wiele jajecznic z jaj od naszych kur. Robionych z całą masą warzyw – cebulki, papryki, ziół. Czasem z dobrą kiełbasą lub boczkiem. Ostatnio spróbowaliśmy jajecznicy na oleju kokosowym i jest pyszna.

.

jajecznica z papryką i natką pietruszki. bebuszka.

Nie jestem mistrzynią i fanką omletów, ale jeden ze szpinakiem wyszedł naprawdę pyszny. Gdy mamy więcej czasu zapiekamy jajka w kokilkach. Z dodatkiem warzyw, dobrej jakości kiełbasy, szynki czy boczku.

:::

Oprócz śniadań, zimą pamiętamy o innych ciepłych posiłkach podczas dnia. Surowe warzywa wychładzają organizm, dlatego tak lubiane sałatki zastępujemy warzywami gotowanymi, pieczonymi, duszonymi. Niemal codziennie mamy ciepłą zupę. Raz na tydzień/dwa, gotujemy bulion z kury z rynku, który przez kilka godzin wesoło pyka w garnku. Bardzo gorący bulion rozlewamy do słoików i mamy bazę do zup na wiele dni. Często zupy przygotowujemy na wywarze warzywnym.

.

Zupy

.

Kapuśniak. bebuszkaKapuśniak! Moja ukochana zupa! Na ekokurze, z naszymi ziemniakami. Muszę ją znów ugotować!

.

Zupa krem z pieczonych warzyw z prażonymi pestkami dyni i oliwą. bebuszkaZupa krem z pieczonych warzyw z prażonymi pestkami dyni i oliwą.

.

Pyszna grochówka. bebuszkaPyszna grochówka ugotowana przez narzeczonego. Przepis z Kwestia Smaku.

.

Zupa krem brokułowa. Krem z brokułów. bebuszkaZupa krem z brokułów. Od kilku lat to zupa, którą przygotowujemy najczęściej. Łatwa, pyszna, sycąca i bardzo zdrowa.

:::

.

Zimą jemy ciepło. Ciepło, pysznie, zdrowo! 😀

 

One thought on “Gdy zimno – jem ciepło

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *